Uber for og imod i øst- og centraleuropæiske medier
Slovakiet/Tjekkiet/Ungarn/Polen/Estland: I den slovakiske hovedstad Bratislava forbereder slovakiske taxachauffører en protest mod Uber og Taxify, som de betragter som en ulig konkurrence, og mod byens myndigheders manglende lovgivning på området, skriver den slovakiske avis Sme. Taxachaufførerne vil afholde en protestkørsel den 26. april, hvor de vil køre i Bratislavas centrum. Taxachaufførerne er utilfredse med, at Uber udbyder taxakørsel på andre vilkår end professionelle taxachauffører.
Den tjekkiske by Brno forbød ved en domsafsigelse Ubers aktiviteter i byen.Taxakørsel i Brno kan ikke længere varetages af chauffører uden en særlig køreprøve og uden taxameter. Uber var aktiv i Brno siden februar, skriver den tjekkiske nyhedsserver Novinky.
I Ungarn vedtog det ungarske parlament den 13. juni sidste år et forbud mod Ubers aktiviteter i Ungarn. Uber er ifølge denne lov en illegal form for taxaservice.
Den polske avis Rzeczpospolita skriver, at den polske regering nu er i gang med at udarbejde en lov, der fastsætter, at alle taxachauffører skal have en officiel licens. Avisens chefredaktør Bogusław Chrabota mener det er forkert:
“Dette vil naturligvis være Ubers ende. Personligt kan jeg ikke se nogen økonomisk begrundelse for forslaget. Dette er et typisk forslag, der udelukkende er rettet mod forbrugerne og er et resultat af pres fra en lille gruppe. Tusindvis af tjenestens medarbejdere vil blive tabere. Alle vil tabe, undtagen taxachauffører og den offentlige transport. Hvad er det for en regering, som lader sig afpresse? Først af minearbejdere, så af kemikere, og nu af taxachauffører. Offentlighedens interesse er ikke længere noget at regne med”
Også det estiske parlament overvejer at tilføje nye bestemmelser til landets transportlove, der ville gælde for tjenesteudbydere som Uber, men den økonomiske udvikling kan ikke stoppes, mener Eesti Ekspress.
“Den industrielle revolution i det 18. og 19. århundrede resulterede med utallige jobs forsvinden. Pludselig var vævernes og smedernes arbejde værdiløst. Ønsker vi at skrue tiden tilbage? I tidens verden gør Uber det samme med taxaselskaber. I modsætning til dem behøver Uber ikke personale til bestilling, personale til menneskelige ressourcer, revisorer, folk til at distribuere licenser eller certifikater eller andre moderne apparatjiks. Det har ikke engang brug for chefer eller medarbejdere. Uber skaber en platform, hvor forbrugere og serviceudbydere kan mødes direkte. Det er i virkeligheden det samme som en middelalderlig markedsplads, bortset fra at der ikke er fysiske grænser. På trods af al modstand er skriften på væggen klar: Konservatismens kræfter vil tabe. Det er meningsløst at stå i vejen for fremskridt. ota