Polsk film tilbage i den absolutte elite

Den polske film Ida

Den polske film Ida

År 2014: Polsk film vinder internationale priser. Udlandets biografgængere går nysgerrigt til filmen. Og i 2014 var de tre meste sete film i Polen, polske. Den kunstneriske og kommercielle succes – ude som hjemme – vidner om et filmland på toppen

Af Anders Højberg Kamp

Anders HBFilmland 2014: Polen slår igen. De høje herrer klapper. Pawel Pawlikowski (hvem?) skal på podiet. Pawel Pawlikowski er polsk filminstruktør. Hans 10. film hedder Ida. Han befinder sig i London og har netop vundet endnu en pris for “Bedste film” på London Film Festival.

“Folk fortalte mig, at når jeg lavede en polsk sort-hvid film med kameraer, der ikke bevæger sig, og skuespillere, ingen har hørt om, ville jeg begå harakiri. Det lader ikke til at være sagen, så jeg er meget lettet,” fortalte filminstruktøren.

På de fleste filmnørders læber nynnes Ida, når talen falder på bedste film fra det forgangne år. 

Ida, som er en af de helt store favoritter til at vinde en Oscar for Bedste Udenlandske Film. Ida, som allerede har vundet priser priser i foruden London, Warszawa, Minsk og i Capri, Italien.

Idas filminstruktør Pawel Pawlikowski under opførelse af Ida i Grand  Foto: Jakub Wozniak, Polennu.dk

Idas filminstruktør Pawel Pawlikowski under opførelse af Ida i Grand Foto: Jakub Wozniak, Polennu.dk

Anmelderne har lovprist den med hele 96 procent i karakter på Rotten Tomatoes, en filmside der giver score baseret på et gennemsnit af filmkritikerne, i dette tilfæde 115 anmeldelser. En anmelder på New York Times udråbte den til den bedste film 2014 “by far”. 

Og ikke nok med det. 500.000 franskmænd har været inde at se filmen, som i øvrigt er dansk produceret. Det er ikke bare filmsnobberne, som er tilfredse med filmåret. I Polen har de 40 millioner biografgængere stormet ind og set polske film og dermed slået de amerikanske alternativer. 

De tre film hedder i box office-rækkefølge GodsWarsaw 44 og Jack Strong.

Gods blev set af to millioner polakker og handler om noget så jordbundent som den første hjertetransplantation i landet. Warsaw 44 handler om det polske oprør mod Nazityskland, mens Jack Strong er en koldkrigs-spionfilm af de rigtig gode. En af dem, hvor man skal holde tungen snorlige. En af dem med flotte action-sekvenser uden Hollywood. En af dem, der er rørende – bygget på en virkelig fortælling.

Polsk filmsucces er rigtig godt nyt. For hold kæft, hvor kan de fortælle. Pawel Pawlikowski er fra filmskolen i Lodz, som af magasinet Hollywood Reporter i 2014 blev kåret til den 2. bedste filmskole i verden for internationale filminstruktører. Herfra kommer Roman Polański, Krzysztof Kieślowski og Andrzej Wajda.

Tag og se kortfilmen To Mænd og et garderobeskab, en af Polanskis første. En lille jazzet favorit.

Pawlikowski kan med Ida skrive sig ind i historien som en i en lang række af Polens helt store instruktører. De tre førnævnte er uomgængelige. 

Kieślowskis Dekalog (1989) og Blå, Hvid og Rød (1993-94) er levende nyklassikere, Andrzej Wajda har senest imponeret med Katyn (2007) og Walesa – Håbets mand (2013), mens fransk-polske Polański måske er en af de mest internationale succesfulde instruktører, verden har set – og undskyld mig, men en af mine personlige all time-favoritter med klassikere som Rosemarys Baby (1968), Chinatown (1974) og Pianisten (2002).

Share This