Hvad bruger Lewandowski sine mange penge til?
Af Søren Riishøj, lektor ved Statskundskab, SDU
Polen: Den 29 årige fodboldspiller, Robert Lewandowski er folkehelt i Polen. Han scorede ikke mindre end 16 mål i det gruppespil, der bragte Polen direkte til VM i fodbold i Rusland næste år. Hans årsløn er beregnet til omkring de 60 mio. zloty årligt (ca. 85 mio. danske kroner) og reklameindtægterne omkring 10 mio. (ca. 13 mio. danske kr.).
Ikke mærkeligt, at der i Polen er stor interesse for, hvor og hvordan Lewandowski og for den sags skyld andre professionelle sportsfolk anbringer deres formuer, især den del der bliver investeret i Polen selv. I det polske ”Newsweek” bringer Radoslaw Omachel en interessant oversigt. Og listen over investeringer og de personer, der rådgiver ham er, viser det sig, meget lang.
Lewandowski påbegyndte sin investeringsvirksomhed forholdsvis forholdsvis tidligt i sin fodboldkarriere. Selskabet ”Nowe Mazury8” har investeret omkring de 30 mio. zloty i et stort restaurant-projekt i Giecko, her bidrager EU med 2/3 af udgifterne til projektet i henhold til regionalstøtte til det østlige Polen. ”LS Invest”, hvor Lewandowski også har anbragt en del af sin formue, har opført to boligblokke i den vestlige del af Warszawa med 35 lejligheder. Investeringsfonden ”Protos”, også støttet med Lewandowskis penge, er oprettet af unge iværksættere og satser på markedet for ny teknologi, et risikobetonet projekt med potentiel store indtjeningsmuligheder. Her anbragte Lewandowski en del af sine penge allerede i 2014, hvor han spillede for Borussia Dortmund. Han har undervejs solgt andele i investeringsprojekter og med stor gevinst, i servicevirksomheden for beklædning ”alani.pl” med seksdobbelt gevinst.
Han har desuden anbragt penge i”lokalnyrolnye.pl”, en virksomhed der bl.a. hjælper mindre landbrug med at få afsat æg og biobrændsler på markedet. Virksomheden ”Stor9” sælger billeder og video, som benyttes på de sociale medier som Facebook og Instagram, hvor Lewandowski følges af hele 10 mio. brugere.
Også Lewandowskis kone har engageret sig i forretninger, fx fødevarelinjen ”Foods by Ann”. ”RL Media” satser på reklamer i medierne og servicerer Internet og TV, i den forbindelse er et mediehus er blevet opført her i oktober sammen med ejeren af ”Group One”.
Lewandowskis marketing værdi steg yderligere, da Polen kvalificerede sig direkte til VM, eksempelvis når det gælder reklameindtægter fra store virksomheder som eksempelvis ”Coca-Cola”, ”Huawei” og ”Protectot Gamle”. Når Lewandowski er i Tyskland skal han helst bære tøj fra Hugo Boss, når han er i Polen tøj fra ”Vistula”, for han får reklameindtægter fra dem begge. Skulle han have lyst til at få skæg, går det ikke, for han får også reklamepenge fra ”Gilette”.
Ansvarlig for marketing af Lewandowski og hans kone er iflg. Omachels oversigt Monika Rebizant.