Et forbud kan både have et ædelt formål og være latterligt

Illustrationsfoto: Mtaylor848

Illustrationsfoto: Mtaylor848

 

Af Ota Tiefenböck

Ota -nyt billedeBLOG: Klokken er mange, mens jeg skriver denne blog. Jeg skulle have været i seng og sove, men så hørte jeg radioavisen klokken et. Den meddelte, at Europa Kommissionen har begrænset, læs forbudt, den russiske EU ambassadør Vladimir Tjizovs adgang til Europa Parlamentet. Det begrundes med, at Rusland har forbudt 89 europæiske politikere indrejse til Rusland.

Jeg er faktisk lidt målløs. Den russiske liste blev, ganske som den fortjener, stemplet som at være langt ude. Den er nemlig blot en måde et genere på, og navnene på listen blev udvalgt mere eller mindre tilfældigt.

Listen er altså mere til at grine af, end at tage seriøs.

Fint, men hvad gør man så? Forbyder man så russerne adgang til EU Parlamentet?  Altså……….misforstår jeg noget, når jeg tænker, at den beslutning, som EU Parlamentet har truffet, og som er blevet meddelt af formanden Martin Schulz, er fuldstændigt ligeså latterlig som det man kritiserer russerne for.

Er det ikke en ligeså uintelligent måde at løse problemer på? Jeg har ikke set en begrundelse for beslutningen ud over, at den vil blive gældende, så længe den russiske liste er gældende.

Jeg kan forestille mig, at Europa Parlamentets beslutning helt sikkert er en kamp for demokratiet, mens den russiske beslutning blot er en evnesvag og langt ude beslutning, som man kun kan grine af.

Det er trist, og jeg havde i min tid som tjekke, som har oplevet russernes invasion i Tjekkoslovakiet, ikke fantasi nok til at forestille mig at kunne komme hertil. At jeg på et tidspunkt nogensinde kunne komme til at forstå Rusland.

Men jeg kan ind i mellem desværre godt forstå, at russerne bliver provokeret af den vestlige arrogance, hvor uanset hvad man gør får demokratiets hellige stempel, mens de andres tiltag, altså “de vi normalt ikke plejer at sammenligen os med”, bare er latterlige.

Hvis vi ønsker at løse problemerne i Europa, bliver vi nok ind i mellem også nødt til rette blikket mod os selv og give dét, vi selv gør, en revurdering.

Share This