Et billede af sexisme og et billede af en rollemodel? Men hvad er hvad?

Af Ota Tiefenböck

Debat: Her er et billede af en lille pige med banan. Billedet af hende er et seksualiseret og ufølsom reklame, citerer EkstraBladet CNN Business. Bilproducenten Audi fik ørerne i maskinen og har måttet undskylde for at have bragt billedet. Audi skriver desuden på Twitter, at virksomheden vil iværksætte en undersøgelse, hvordan det overhovedet er muligt, at sådan et billede kunne blive brugt i markedsføring af virksomhedens produkter.

Desmond is Amazing Foto: FB

På dette billede kan du se Desmond ”Desi” Napoles , en ung dreng, der er ”drag kunstner”, model, skuespiller og LGBTQ aktivist, kendt under det kunstneriske navn ”Desmond is Amazing“. Desi er i 2019 blevet udnævnt til talsmand for den amerikanske skoproducent Converse. I 2017 blev han tildelt Marsha . P. Johnson prisen (ja, jeg ved ikke rigtigt, hvad det er for en pris) med titlen ” Vær ikke forarget, vær forargende”, og i 2018 blev han af det britiske livsstilmagasin Dazed udnævnt til Dazed 100, som er en liste over 100 mest indflydelsesrige personer, som former ungdomskulturen.

Det er generelt tvivlsomt, hvor forsvarligt det er, at børn skal bruges til at promovere en eller anden vare, men det kan under alle omstændigheder – i hvert fald for mig – virke lidt dobbeltmoralsk, at det ene billede bliver stemplet som sexisme, mens Desi åbenbart er en rollemodel for de unge. Måske er det mig, der er blevet for gammel og ikke længere forstår den nye progressive verden.

Yderligere kommentar er formentlig ikke nødvendig, døm selv og se Desi forklare, hvad han i sine 11 år går ind for. Vi lever jo i et frit samfund.

Share This