Derfor strejker de i Lufthansa

Fly i Franfurts lufthavn. Foto: Bjørn Erik Pedersen / Wikimedia Commons

Fly i Franfurts lufthavn. Foto: Bjørn Erik Pedersen / Wikimedia Commons

Af Uffe Gardel

UffeSå skal vi til det igen: Onsdag vil Europas største luftfartsselskab blive delvist lammet af en pilotstrejke. Alle fly, som letter fra Tyskland mellem kl. 00 og 24, er strejkeramt, og tidligere

Uenigheden mellem Lufthansa og piloterne har reeelt stået på i næsten fem år, og den har handlet om både løn, pension og eventuel overførsel til Lufthansas lavpris-datterselskab Eurowing med deraf følgende dårligere overenskomst. Men onsdagens strejke handler kun om penge.

Piloternes overenskomst med Lufthansa udløb i april 2012, og deres fagforening, VC, Vereinigung Cockpit, kræver en lønregulering på 3,66 procent pr. år frem til 2017, eller i alt 22 procent. Det ligger ifølge Handelsblatt under de fleste lønkrav fra andre fagforeninger i samme tidsrum. Lufthansa tilbyder imidlertid kun 2,5 procent pr. år, og de vil have en ny aftale som løber et år længere, altså til 2018.

Lufthansa har tilbudt at underkaste sig mægling, men det har VC afvist, fordi foreningen simpelt hen mener at Lufthansas tilbud er for dårligt som udgangspunkt for en mægling.

Forehandlingerne om en ny overenskomst kom først i gang efter to år, altså i april 2014, og de bevægede sig kun langsomt fremad. Ind imellem har piloterne gennemført korte advarselsstrejker, hvilket er tilladt efter det tyske arbejdsmarkeds regler. I foråret var der begyndende tegn på en enighed, fordi Lufthansa opgav sine planer om fremover kun at nyansætte piloter i Eurowings, og ikke i selve Lufthansa. Til gengæld accepterede piloterne at tale om arbejdstid og aflønning.

Hos Eurowings-datteren er der i øvrigt også strejke; her er det dog kabinepersonalet som strejker. Det sker i morgen tirsdag.

Share This