Repolonisering af polske medier
Det polske kulturministerium har nedsat en arbejdsgruppe, der skal fremlægge forslag til en lov mhp. at sikre en repolonisering de polske medier. Ifølge den nuværende PiS-regering udgør udenlandsk kapital en alt for stor del af det polske mediemarked. PiS-lederen Jarosław Kaczyński har tidligere udtalt, at medierne i overvejende grad skal være i polske hænder for at sikre landets suverænitet.
af Kim Halling Mortensen
Ifølge de fleste PiS medlemmer af den polske Sejm – parlamentet – er det dog ikke tilstrækkeligt, at medierne er i polske hænder. Det skal også kunne garanteres, at de samlet set udtrykker en “idémæssig pluralisme”. Mere præcist udtrykkes der ønske om, at pressen skal være ”af polakker for polakker”. De skal først og fremmest forsvare polske interesser. Ikke som nu hvor det hævdes at visse store polsk-ejede medier udtrykker ”antipolske” holdninger. Som regel en eufemisme anvendt over for den PiS-kritiske del af pressen. Den nye lov skal følge i kølvandet på sidste års udskiftning i ledelsen af de statslige tv – og radiokanaler. En beslutning der medførte afskedigelse af hundredevis af journalister.
En repolonisering skal naturligvis stræbe efter at holde sig inden for rammerne af gældende EU-regler. Det forventes at regeringen vil arbejde henimod en lovgivning, der gør det muligt for udenlandsk kapital kun at eje op til 49% af et polske medie. For landsdækkende tv – og radiostationer skal grænsen dog sættes ved 20%. Ejerforhold som vi herhjemme kender fra Berlingske Media vil således ikke blive tilladt.
Regeringen udelukkede allerede i 2016 en række oppositionelle trykte medier fra at optage reklamer fra offentlige institutioner og statslige firmaer. Offentlige institutioner blev desuden pålagt at opsige deres abonnementer på regeringskritiske dag – og ugeblade. Noget der i særlig grad har ramt den polsk-ejede Agora koncern, der bl.a. udgiver avisen Gazeta Wyborcza. Koncernen er dog ikke i krise, da den har spredt sine aktiviteter ud over en lang række områder. Herunder en indtægtsgivende kæde af biografer med navnet Helios.
Ifølge oplysninger fra den regeringsvenlige presse skønnes det, at ca. 138 avis – og bladtitler udgivet på det polske marked er i hænderne på udenlandsk kapital. Ca. 47 er polsk-ejede. Tallene skal tages med det forbehold, at de stammer fra 2014. De er endvidere næppe fuldstændigt dækkende for hele markedet. Det er først og fremmest de kulørte ugeblade, der i høj grad domineres af især tysk kapital via Bauer-gruppen, der i parentes bemærket bl.a. også ejer seks danske kommercielle radiostationer. I følge egene tal står Bauer for 56% af det polske magasin-marked. I Polen ejer Bauer ligeledes landets største kommercielle radiostation, RMF.
Nyere tal fra slutningen af 2015 kan ses i nedenstående skema fra portalen money-pl. Overskriften lyder frit oversat: ”Hvem ejer de polske medier?” De angivne gennemsnitstal er for seere, lyttere og læsere. I rækkefølge fra oven vises tal for tv, radio, webportaler, dagblade og (politiske) ugemagasiner. Disse tal afviger fra de helt aktuelle, hvor f.eks. det nationalstatslige tv – TVP – og radio – Polskie Radio – har tabt en stor andel af deres lyttere og seere efter indsættelse af ny ledelse fra regeringens side. Bemærk venligst også, at der i grafikken ikke er vist noget om de oven for omtalte kulørte – eller fortrinsvis underholdningsprægede ugeblade. Disse udgives for de størstes vedkommende i oplag på op mod en kvart million eksemplarer.