Medie: EU uddelte 132 mio. euro til udvalgte europæiske medier inden EU valget i 2024

EU: Det italienske dagblad Il Fatto Quotidiano har i sidste uge offentliggjort en artikel om, at EU inden valget i 2024, uddelte 132,82 millioner euro, som angiveligt blev tildelt medierne i forbindelse med valget til Europa-Parlamentet. Denne bevilling blev ifølge det italienske dagblad koordineret af den maltesiske formand for Europa-Parlamentet Roberta Metsola efter aftale med Europa-Kommissionens formand Ursula von der Leyen.
Denne økonomiske transaktion skulle have været udført gennem det private reklamebureau Havas Media France og tildelingen af disse midler skete angiveligt uden en offentlig meddelelse, hvilket betyder, at det ikke er klart, hvilke europæiske medier modtog pengene, og efter hvilke kriterier beløbene blev fordelt.
Efter disse afsløringer forespurgte det italienske dagblad Il Fatto Quotidiano om det gigantiske udbud hos EU-kommissionens formand Ursula von der Leyen og parlamentsformand Roberta Metsola, som gennem deres respektive talsmænd svarede, at det drejede sig om “reklameudgifter”, men at nøjagtige modtagere og de beløb, de modtog fra Havas, er klassificerede oplysninger på grund af arten af den anvendte rammekontrakt og dens private karakter.
Det er ikke første gang, at denne type anklager mod EU dukker op. I januar bragte det hollandske dagblad De Telegraaf en artikel, hvor avisen fremsætter alvorlige påstande om, at Europa-Kommissionen angiveligt havde omdirigeret mere end 20 millioner euro til skjult støtte til egen Green Deal politik. Flere forskellige NGO`er fik angiveligt specifikke opgaver og skulle demonstrere deres effektivitet med hensyn til at “påvirke” medlemmerne af Europaparlamentet og den offentlige mening.
Danske eller europæiske mainstreammedier, dog med undtagelse af Berliner Zeitung, har ikke informeret om hverken den ene eller den anden sag. ota