Ukrainsk Kursk-offensiv giver stigende indtægter til Rusland og stigende udgifter til Europa
Af Søren Riishøj, lektor ved Statskundskab, SDU
Rusland: Ukraine’s militære offensiv i Kursk tjener klart både militære og politiske formål, svække Rusland militært i Donbas regionen og ad den vej stå stærkere den dag, forhandlinger om våbenhvile og ikke-krig måtte begynde. Om aktionen lykkes, ved vi i skrivende stund ikke. Men et af målene, at begrænse leverancerne af fossile brændsler fra Rusland, især gas og olie, og ad den vej straffe Rusland på pengepungen, ser indtil videre ikke ud til at lykkes.
Kursk er et knudepunkt for Rusland’s eksport af olie og (især) gas til Europa. Det er en af årsagerne til, at Ukraine har valgt at slå til her. Beregninger fra tænketanken CREA og rapporter fra Kiel’s Institut for Verdensøkonomi viser, at forskellen på de indtægter, Rusland får via eksport af olie og gas til Europa og den økonomiske hjælp, som Ukraine får fra Vesten er stigende. EU-landene har siden den russiske invasion af Ukraine betalt 200 mia. dollar for køb af russisk olie og gas, hvilket svarer til mere end EU-landenes samlede støtte til det krigshærgede land (185 mia.). Aktionen i Kursk har betydet, at prisen på russisk gas og olie voksede 13 pct. på blot en uge. Alene perioden 29. juli til 4. august brugte EU-landene 400 mio. dollar for import af (især) olie og gas fra Rusland. Frygten for længerevarende krig har skabt frygt for at omfanget af den russiske eksport ikke vil kunne opretholdes. Det har klart bidraget til stigende priser og dermed større indtægter til den russiske statskasse.
Over de sidste år er Rusland’s eksport af fossile brændsler til Europa faldet markant målt i mængder. Importen af kul er helt standset. Europa’s import af flydende gas er til gengæld vokset kraftigt, også fra Rusland. Et af flere eksempler herpå er Frankrig, der importerer meget store mængder LNG fra Rusland. Intet EU-land har valgt helt at forbyde den. Kravet er stillet af en gruppe medlemmer af Europa-Parlamentet og fra Litauen, men det har ikke vundet genlyd. Som omtalt i mreast.dk har Ukraine også forbudt Lukoil at transportere fossile brændsler, især gas via Ukraine til europæiske lande, især til Ungarn, Slovakiet og Østrig. Dette har også bidraget til prisstigningerne.