Tjekkisk øl til kvinder rammer muren i Storbritannien, bliver beskyldt for seksisme

Illustrationsbillede: Aurosa FB

Tjekkiet: Tjekkisk øl Aurosa, særligt udviklet til at skulle appellere til kvinder, bliver udsat for kritik i Storbritannien, hvor mikrobryggeriet forsøger at markedsføre produktet.

Aurosa bliver solgt i særlige hvid-rosa designflasker og skal ifølge producenten på samme tid skal være symbol for ”kvindelig styrke og pigens blidhed” og bliver markedsført som “Beer for her” men den betegnelse er britiske kvinder ikke glade for.

En del britiske kvinder giver således på sociale medier udtryk for, at et særligt produkt til kvinder er et udtryk for seksisme, da kvinder drikker de samme øl som mænd. Produktet er ligeledes blevet omtalt i britiske medier.

“Det er, hvad feministerne verden over har ventet på, konstaterer således lakonisk The Independent.

”Vi har forsøgt at ændre holdningen til øl, som mænd hovedsageligt er glade for. Vi mener naturligvis ikke, at kvinder ikke skal drikke andre slags øl, eller kun drikke vores. Aurosa er et nyt alternativ, som henvender sig til kvinder, og ganske overraskende også en del mænd, forsvarer mikrobryggeriets ejer Martina Smirova i den slovakiske avis Sme. ota

 

 

Share This