Ad

Tjekkisk mediebranche melder om vækst

Illustrationsfoto: Wikimedia

Illustrationsfoto: Wikimedia

Tjekkiet: Mens de danske medier melder om problemer, går udviklingen den stik modsatte vej i Tjekkiet, hvor antallet af aviser og magasiner stiger. Det skriver den tjekkiske server Mediamania.czMediamania henviser til statistiske oplysninger fra det tjekkiske nationale informationskontor for kultur, som viser, at det tjekkiske mediemarked er i 2014 udvidet med 110 nye udgivelser, til i alt 5127. Der er i 2014 udkommet mere end 100 nye magasiner og tre nye aviser.

Der udkommer i øjeblikket 5127 forskellige medieudgivelser i Tjekkiet. Antallet af periodiske udgivelser, som i statistikken bliver defineret som ”en udgivelse, som udkommer under samme navn og samme grafisk design mindst to gange årligt,” steg i perioden 1995 til 2014 med 17 procent.

Den største del af de 5127 udgivelser udgør magasiner og ugeblade, som står for tre fjerdedele af alle udgivelser i Tjekkiet. ota