Ad

Tjekkisk analytiker afslører russiske propagandametoder

Kreml Foto: Pavel Kazachkov

Kreml Foto: Pavel Kazachkov

Tjekkisk analytiker har udarbejdet en rapport, som afslører metoder til udbredelse af russisk propaganda

Af Ota Tiefenböck

Rusland/Tjekkiet/Slovakiet: Rusland forsøger at demoralisere de vestlige samfund og vende den offentlige mening. Russisk propaganda spreder forkerte oplysninger, hvis formål er at skabe tvivl og bryde enheden. Det mener den tjekkiske analytiker Ivana Smolenova fra Instituttet for sikkerhedsstudier i Prag, som i et interview med den tjekkiske nyhedsserver iDnes afslører de russiske metoder. LÆS SMOLENOVAS RAPPORT.Ivana Smolenova har undersøgt den russiske propaganda i Tjekkiet og Slovakiet og peger på en lang række fællestræk, som de russiske medier bruger.

De fleste af disse medier, herunder også aktiviteter på de sociale medier, er opstået efter den russiske annektering af Krim og har blandt andet til formål at disinformere, demoralisere og vende den offentlige mening imod de vestlige institutioner samt vise vestlige politikere og mainstream medier, som utroværdige, mener Ivana Smolenova.

Dertil bruger russerne en række metoder. En af dem er ifølge Ivana Smolenova at vække tvivl om en eller anden begivenhed, ved hjælp af det såkaldte ”war of narratives”, det vil sige at skabe flere mulige forklaringer af noget, der har fundet sted.

Her er målet at gøre modtageren af informationen så forvirret og opgivende, at han/hun til sidst vil indtage en passiv role, hvor man hverken tror på det ene eller det andet. Som eksempel nævnes de mange historier omkring nedskydningen af det malaysiske fly MH17 i Ukraine.

Ifølge Ivana Smolenova er antallet af medier som spreder prorussisk propagande stødt stigende, i februar har man blot i Tjekkiet registreret 42 websites med russisk propaganda, men dette antal er ifølge Ivana Smolenova meget højere i dag.

Ivana Smolenova mener, at det bedste våben i kampen mod russisk propaganda er at opdrage læserne/seerne til kritisk tilgang til medierne, så man ikke automatisk overtager en holdning. Derudover peger hun på, den måde russisk propaganda bliver formidlet på for eksempel tv stationen Russia Today (RT) eller et andet russisk medie.

”80 procent af indholdet er underholdning, hvor man smart palacerer nyheder og Kremls propaganda. Jeg mener ikke, at man skal kopiere RT, men hvis vi ønsker at forklare folk noget, skal det have en form, de forstår og som fanger deres interesse, siger Ivana Smolenova til iDnes.

Russisk propaganda er også aktiv i Danmark, hvor det seneste skud på stammen er den russiske nyhedsserver www.dk.sputniknews.com  som formidler Kreml-venlige nyheder på dansk.

Du kan læse rapporten her.

DE PRORUSSISKE MEDIER`s FÆLLES TRÆK 

  • Stærkt imod Ukraine, USA og Vesten
  • Stærkt brug af konspirationsteorier
  • Negativ undertone, ofte skildrende moralsk, økonomisk, politisk og social degradering, som forudser en negativ fremtid, kollaps
  • Emotionelt sprog
  • Henvisninger til diverse kendte mennesker, som skal give nyheden troværdighed
  • Hovedparten er opstået i forbindelse med den russiske annektering af Krim og Ukrainekonflikten
  • Mediets ukendte tilhørsforhold og finansiering
  • En hver beskyldning på manglende objektivitet bliver straks betegnet som et forsøg på at undertrykke en alternativ holdning

Kilde: PSSI

Kilde: idnes.cz