Tjekkiet ramt af en retrobølge

Lidls reklameavis i juni, hvor butikken ligeledes havde en retro uge Foto: Ota Tiefenböck

Lidls reklameavis i juni, hvor butikken ligeledes havde en retro uge Foto: Ota Tiefenböck

Tjekkiet: Produkter som de var dengang, er i stigende grad eftertragtede i Tjekkiet, hvor flere produkter er vendt tilbage til det tjekkiske marked. Supermarkedskæden Lidl har i denne uge en særlig Retro-uge. Det er anden gang i løbet af den seneste tid, og interessen er stor, skriver den tjekkiske avis Lidovky.Lidl tilbyder gamle klassikere fra 1970`erne såsom mælk i plasticpose, pølsen Gothaj, og andre klassikere fra tiden, da Tjekkoslovakiet var under det daværende kommunistregime.

Det har ifølge producenterne ikke været helt nemt at genskabe det gamle emballage, hvis grafiske udformning på daværende tidspunkt ikke kunne opbevares digitalt.

Retro er generelt på fremmarch i Tjekkiet. Flere gamle produkter og varemærker fra 70`erne har på det seneste fået renæssance, eksempelvis tyggeummi Pedro, cykler Favorit eller møbeproducent Nanovo.

Det seneste skud på stammen bliver formentlig forretningen Tuzex, som en privat investor vil lade genopstå i en ny forretningskoncept til næste år. Under kommunisterne var Tuzex en valutabutik, hvor man for vestlig valuta kunne købe varer af vestlig oprindelse. ota

Share This