Ad

Storbritannien forbyder to tv-reklamer, de viser mænd og kvinder i stereotype roller

Mondelez reklame Foto: Skærmprint

Storbritannien: Britiske myndigheder har forbudt distribution af to reklamer af henholdsvis den amerikanske madproducent Mondelez og bilfabrikken Volkswagen. Ifølge den britiske tilsynsmyndighed ASA fremstiller reklamerne mænd og kvinder i stereotype roller, skriver BBC.

Den første reklame omhandler osten Philadelphia, to mænd bliver så optaget af osten at den ene af dem glemmer sit barn. Her fik ASA angiveligt 120 klager over, at klippet forestiller, at mænd ikke kan på passe deres børn.

Den anden reklame, som reklamerer for en elektrisk Golf model forestiller mænd i forskellige aktiviteter. Hele reklamen slutter med en kvinde som sidder på en bænk ved siden af en barnevogn. Her gik klagene ud på, at reklamen giver indtryk af, at farlige aktiviteter hører til mænd, mens kvinder skal tage sig af passiv omsorg.

Begge virksomheder har forsøgt at forsvare deres reklamer. Mondelez med, at reklamen er en slags joke og at manden når at tage fat i barnet,inden der sker noget. Volkswagen med, at reklamen skal vise menneskets evne til at tilpasse sig komplicerede situationer, men uden held.

ASA forsvarer kritikken og fastholder forbuddet.

”At blive forældre er en livsændring, som kræver en tilpasning. Børneomsorg bliver fortsat stereotypt krævet af kvinder, siger organisationens talsmand til forklaring.

Det er første gang, at britiske myndigheder bruger en ny lovgivning ifølge hvilken det er forbudt at reklamere for produkter ved hjælp af stereotype roller til mænd og kvinder. ota