Sort model i Lidl reklameavis skaber vrede i Tjekkiet

Lidls reklame i Tjekkiet Foto: Skærmprint

Lidls reklame i Tjekkiet Foto: Skærmprint

Tjekkiet: En Lidl reklameavis har fået en ualmindelig stor opmærksomhed i Tjekkiet. Lidl benytter i reklamen for beklædning en sort model, og det er mange tjekkere utilfredse med, skriver den tjekkiske nyhedsserver iDnes.

Lidls tiltag fik massevis af tjekkere til tasterne på Facebook, hvor kommentarerne er præget af racisme, men også forundring over, hvorfor det er nødvendigt i et europæisk land at reklamere med en afrikansk udseende mand.

“I har fået en kunde mindre. I Tjekkiet, hvor 99 procent af befolkningen er hvide, irriterer det mig at se en sort i jeres avis. Vil Lidl gøre det i et land med en sort befolkning?, spørger en af kunderne, mens andre kalder Lidls tiltag som en propaganda for multikulturalisme.

På banen i kommentarerne er dog også forsvarere af Lidls tiltag, som betegner nogle af kommentarerne for et udtryk for racisme og had.

Lidl afviser alt kritik.

“Vi lever i det 21. århundredes Europa, hvor menneskeracerne lever side om side, og da Lidl findes over hele Europa, gør vi ikke noget forskel. Jo mere af verden man lærer at kende, jo større tolerance for andre får man. Derfor bruger vi modeller fra hele verden, siger Lidls talsmand i Tjekkiet, Zuzana Hola. ota

Share This