Polsk mad på charmeofensiv i Tjekkiet

En af de polske reklamer  Foto: Polske jidlo

En af de polske reklamer. Der står: Vidste du? Polen er verdens største eksportør af æbler Foto: Polske jidlo

Polen/Tjekkiet: En storslået bilboard kampagne skal få tjekkerne til at være glade for polske madvarer og glemme tidligere skandaler. Det skriver den tjekkiske avis Lidovky.Kampagnen er foregået i hele Tjekkiet i flere måneder i form af store bilboards, reklamer og hjemmesider, men det er fortsat tvivlsomt, hvorvidt de polske produkter finder deres vej til de tjekkiske forbrugere.

Ifølge de tjekkiske kontrolmyndigheder skyldes problemerne med polske madvarer ikke, at Polen generelt ikke kan fremstille kvalitetsprodukter, men at de polske producenter bliver presset af supermarkederne til at fremstille billigt. Det er angiveligt polske producenter, supermarkederne kontakter, hvis tjekkiske producenter ikke er i stand til at fremstille varer, som er billige nok.Det er især disse billige produkter af lav kvalitet, som bliver eksporteret til Tjekkiet, mener de tjekkiske kontrolorganer.

”Derudover er niveauet af madvarekontrolen i Polen langt lavere end vores, det blev også bekræftet af en Europa Kommissions undersøgelse sidste år, siger direktør for en tjekkisk kontrolorgan, Miroslav Koberna til Lidovky.

Hans ord bekræfter resultaterne af kontrollen foretaget af det tjekkiske Statslige landbrug- og madvareinspektion, som i 2015, indtil videre, har lavet 593 prøver af mad af polsk oprindelse. Prøverne afslørede problemer, dvs. at madvarerne ikke overholdt tjekkisk lovgivning, ved 141 prøver, svarende til hele 23,8 procent af alle de undersøgte varer.

Problemerne skyldes især et indhold af pesticider, salmonella, uegnet emballage, lavere kød- eller frugtindhold end angivet.

Share This