Polen taber i kampen om arbejdspladser i bilindustrien

Daewoo FSO fabrik i Warszawa Foto: Cezary p

Daewoo FSO fabrik i Warszawa Foto: Cezary p

Af Søren Riishøj, lektor ved Statskundskab, SDU

Søren Riishøj_2Polen: Når det gælder kampen for indførelse af illiberalt demokrati og modstå kritik udefra er Polen og Ungarn nære allierede, men når det gælder arbejdspladser inden for ”motorisering”, frem for alt bilindustrien er de konkurrenter. Og netop motor-industrien er meget vigtig, skriver den polske journalist Andrzej Kublik i ”Gazeta Wyborcza”.

Ifølge EU Kommissionen finder vi omkring en fjerdedel af alle udgifter, godt 40 mia. euro til forskning og udvikling i netop den branche. Motorisering er et af nøgleområderne i den plan som økonomiminister og viceminister Mateusz Morawiecki har fremlagt for ”reindustrialisering” af Polen.

I 2015 blev der i Polen produceret godt 500.000 biler, men det tal holder ikke i år. Alt tyder på, at Polen dumper ned på tredjepladsen blandt de centraleuropæiske lande.

I Tjekkiet blev der i 2015 produceret 1.3 millioner biler, i Slovakiet 1 million, og Ungarn, med en fjerdel af indbyggertallet i Polen, var i 2015 tæt på niveauet i Polen.

Ungarn har under Orbán målrettet satset på netop motorisering og bilproduktion, der sammen med den farmaceutiske industri ses som motor for større økonomisk vækst og af den grund får betragtelige subsidier fra staten.

Polen derimod savner et langsigtet strategisk koncept. I Morawiecki’s reindustrialiseringsplan savnes i højeste grad konkrete målrettede initiativer og strategier, og det kan koste dyrt.

Share This