Nye tider i Kaliningrad, tidligere BMW-medarbejdere skal nu dyrke kartofler

Kaliningrad, domkirkeøen. Foto: Ildar Gumerov

Af Michael Skovgaard

Rusland: I den russiske enklave Kaliningrad  mellem Tyskland og Polen – tidligere Königsberg – er det slut med færdigmontering af tyske og sydkoreanske biler. Nu skal de fyrede medarbejdere dyrke kartofler.

Før invasionen i Ukraine kunne medarbejderne hos Avtotor i den russiske enklave samle blandt andet BMW-biler og andre tyske og koreanske mærker til det russiske marked – det skriver den østberlinske avis Berliner Zeitung.

„På grund af den svære økonomiske situation bliver alle medarbejdere tildelt et stykke agerjord på 1000 kvadratmeter som kompensation. I alt er der tale om et areal på 300 ha.“ Det fremgår af Avtotors website. Og jorden er primært egnet til dyrkning af kartofler. 

Aktionærerne i Avtotor kalder tilbuddet for „en social støtteforanstaltning“, da firmaet i lighed med mange andre sanktionsramte vesteuropæiske virksomheder i Rusland er røget ned i et sort hul.

Siden krigens start blev 3500 personer hos Avtotor sendt på „betalt ferie“. Det samme har været tilfældet hos mange andre udenlandske virksomheder i Rusland, som er blevet ramt af Vestens sanktioner.

Især Kaliningrad, som rent geografisk ligger i EU, er hårdt ramt af sanktionerne. Avtotor var en af de første fabrikker, som allerede i 1994 begyndte at samle vesteuropæiske og asiatiske biler til det russiske marked. Indtil dato har 2,5 mio. køretøjer af mærkerne BMW, Kia og Hyundai forladt samlebåndet i Kaliningrad.

Share This