Muren faldt, men musikken lever
Af Kim Halling Mortensen
DDR: Allerede i en tidlig voksenalder vender de fleste tilbage til ungdomsårene og mindes den musik de både blev forelsket i og til. Er det blot simpel (n)ostalgi, når titusindetallige skarer tropper op til koncerter med rockgrupper fra det hedengangne DDR?
Karat, City og Puhdys fejrer for tiden triumfer sammen på tur som “Rock Legenden”. Dette fælles projekt blev født i 2014 med 10 koncerter i det gamle DDR. Nu i 2016 omfatter en ny tur 24 stort set udsolgte koncerter. Denne gang også i syv store vesttyske byer.
Rolling Stones gav to koncerter i Warszawa i 1967. Polsk rock og jazz blomstrede på samme tid. Der var forår i Prag og tøvejr i Budapest. Først i de tidlige 70’ere vendte den officielle tommelfinger opad til rocken i DDR.
Puhdys, Karat, City, Silly og Pankow var de største navne i DDR-rockens forholdsvis korte levetid. De fem grupper solgte millioner af plader i øst og vest. De modtog officiel hæder og priser i DDR. Ingen af dem underlagde sig dog ukritisk systemets luner. De indtjente hård valuta til DDRs slukne pengekasse og var med til at forbedre landets renommé. Sammenholdt med deres umådelige popularitet opnåede de en vis magtposition, der gjorde det vanskeligt for DDRs kulturfunktionærer at holde dem i en kort og stram snor.
Grupperne legede konstant kispus med systemet. Udnyttede ethvert hul i den ideologiske mur. De forblev ungdommens talerør ved hjælp af subtile tekster, der gav modvægt til den voksende perspektivløshed i DDR. Disse grupper leverede lydsporet til begyndelsen på enden for DDR-udgaven af den virkeliggjorte socialisme.
Efter Murens fald gennemlevede DDR-rocken en veritabel krise. Publikum kastede sig over den vestlige musik og tog for en stund afsked med deres DDR-rødder. Musikerne stod over for en hidtil ukendt konkurrence i et nyt system, hvor spillereglerne først skulle læres.
Næsten alle de kendte navne fik dog kæmpet sig tilbage og kom for nogles vedkommende til at udgive deres bedste skiver i det genforenede Tyskland. Størst forblev deres popularitet i de østtyske forbundslande, hvor folket efter den første eufori endte med at sidde tilbage med blandede – og mere nuancerede følelser i forhold til fortid, nutid og fremtid.
Så svaret på det indledende spørgsmål er både et ja og et nej. Genhøret og gensynet spiller en rolle. Sangene er imidlertid af så rig lyrisk og universel karakter, at de også taler til nutiden. Dertil kommer så, at de gamle koryfæer skriver nye sange, der binder de skiftende tiders livsvilkår sammen. En særlig dimension i teksterne kan stadig kun afkodes af folk, der har boet i den socialistiske lejr, men ingen er derudover udelukket.
Resterende billetter til Rock Legenden Tour 2016 kan købes her – det er sidste chance for at opleve Puhdys, der gav deres sidste solo-koncert 2. januar 2016 i Berlin.
Inden for det seneste år har både City’ s Toni Krahl og Puhdys’ Dieter ‘Maschine’ Birr udgivet deres selvbiografier. Begge sande perler for enhver, der vil erhverve sig et indlik i modsætningsfyldte musikerliv i både DDR og det genforenede Tyskland .
Rock Legenden Live er udgivet på både på cd og dvd. Kan bl.a. erhverves via denne danske side. Live-optagelserne kan ses i uddrag på youtube ved at søge på ”Puhdys, City, Karat – Rocklegenden”.