Centraleuropæisk indblik: Mindsteløn for lastbilchauffører

Illustrationsfoto: Ota Tiefenböck

Illustrationsfoto: Ota Tiefenböck

Det tyske krav om mindsteløn for lastbilchauffører har bredt sig til Frankrig og volder Polen store problemer

Af Søren Riishøj, lektor ved Statskundskab, SDU

Søren Riishøj_2Polen: I måneder har der raset en krig mellem Tyskland og Polen på grund af det tyske krav om en mindsteløn på 8.5 euro for lastbilchauffører, der kører på tysk område. Kravet er polske transportfirmaer ikke i stand til at indfri.Kravet om en mindsteløn har bredt sig til Frankrig, der sammen med Tyskland har fremsat kravet om indførelse en mindsteløn over for kommissionen og EU-parlamentet.

Den 19. maj begyndte EU-Kommissionen procedurerne, der på et tidspunkt vil afgøre sagen, men Polen skal ikke vente støtte, i hvert fald ikke når det gælder timelønnen for transport mellem tyske (og franske) byer. Det kan give problemer for polakkerne.

Transportbranchen betyder meget for den polske økonomi, for den bidrager med 10 procent til landets BNP og beskæftiger omkring en million mennesker!

Til sammenligning beskæftiger de polske kulminer samlet omkring 100.000. Her er det den polske statsstøtte, der volder problemer i forhold til EU.

Kilde: ”Gazeta Wyborcza”

Share This