VW-top i slagsmål om kæmpebonus

Volkswagen. Foto: Ralf Roletschek / Wikimedia Commons

Volkswagen. Foto: Ralf Roletschek / Wikimedia Commons

Af Uffe Gardel

UffeDet ligner snart noget man kender fra bankerne: En virksomhed rammes af en skandale. Virksomheden undskylder mange gange og skifter nogle af sine topfolk ud. Hvorefter de resterende topfolk bevilger hinanden store bonuser.

Lige nu er der stor ballade i Volkswagen-koncernens hovedkvarter i Wolfsburg, fordi koncerndirektionen står til at få tildelt store bonuser 20. april.

De ansattes øverste repræsentant, betriebsratschef Bernd Osterloh, har været påfaldende tavs, men flere tyske aviser kan referere anonyme kilder for, at man da går ud fra at direktionen frivilligt giver afkald på pengene.

Det skal man dog ikke regne med. Bild kunne søndag skrive, at koncernchef Müller vil foreslå en bonusreduktion på – 30 procent.

At VW-ledelsen hæver bonuser efter at have kørt koncernen ud i en historisk krise, er jo ikke noget der udpræget vil øge de ansattes tillid til ledelsen. Men Osterloh og hans folk har også andre interesser at pleje, nemlig at afværge fyringsrunder på fabrikkerne i Tyskland, og det kræver naturligvis at man undgår at komme i åbent slagsmål med ledelsen. Osterlohs tilbud til ledelsen er noget i retning af det man har set tidligere hos VW, nemlig at man vil arbejde mere uden ekstrabetaling, mod at ledelsen til gengæld lover ikke at fyre folk. Men gratis merarbejde bliver svært at sælge til kollegerne, hvis ledelsen selv har fingrene nede i bonusposen.

VW-koncernen har dog også en anden stærk spiller, nemlig delstaten Niedersachsen, som er storaktionær. Og måske vil delstaten presse VW-direktørerne til at give afkald på pengene, skrev Süddeutsche Zeitung søndag.

I sidste ende er det bestyrelsesformanden, Hans Dieter Pötsch, som skal manøvrere en løsning på plads. Og det kan tænkes at direktionsmedlemmerne ikke synes, at det lige akkurat er Pötsch der skal bede dem give afkald på penge, de sådan set har juridisk ret til. Pötsch forlod i november posten som koncernfinansdirektør for at blive bestyrelsesformand, og for det fik han – ja, rigtig gættet: En kæmpestor bonus. Som ifølge die Welt kan vise sig at være på helt op til 15 millioner euro.

Danske læsere kan måske undre sig over at en delstatsregering og en flok fagforeningsfolk har så stor indflydelse på ledelsen af en verdensomspændende bilkoncern. Men Volkswagen er noget ganske særligt. Nazisterne opbyggede i 1930’erne koncernen delvist for beslaglagte fagforeningspenge, og efter krigen blev fabrikken nationaliseret, med delstaten Niedersachsen som ejer. Delstaten er stadig storaktionær med 20 procent af stemmerne, hvilket i kraft af en særlov om VW er nok til at blokere for vedtægtsændringer, og nok til sammen med de ansattes stemmer at blokere for nedlæggelse af fabrikker.

 

Share This