USA trænger ind på det ungarske mediemarked

Billboard i Ungarn Foto: Ynodrág

Af Søren Riishøj, lektor ved Statskundskab, SDU

Ungarn: Den amerikanske regering har sluttet sig sammen med ”Open Society Foundations” og ”The Rockefeller Foundation” og andre donorer for at få opbygget en ny medieorganisation kaldt ”Interviews in Hungary”. Det skriver ”Hungary today”.

”Interviews” er en global medieorganisation, der skal markedsføre et projekt for, som det siges, at få skabt en stærk uafhængig mediesektor i Ungarn. Projektet fokuserer også på andre lande, Armenien, Georgien, Polen, Rumænien og Ukraine. Målet er at ”modsætte sig magtfulde interesser, der forsøger at manipulere, isolere og kontrollere pressen”. Her tænkes formentlig især på Rusland og Kina.

Blandt donorerne finder vi ud over George Soros’ ”Open Society Foundations (OSF)” og ”Rockefeller Foundation” også det i  USA placerede ”Freedom House” og derudover også ”Facebook” og ”Google”. Det er ikke første gang, USA forsøger at påvirke det ungarske mediemarked. I 2017 lancerede det amerikanske udenrigsministerium ”Independent Hungarian media in the countryside”.

Forholdet mellem USA og Ungarn har været særlig anstrengt under præsidenter tilhørende det Demokratiske Parti. Forholdet mellem USA og Ungarn var bedre under Trump. Den amerikanske ambassade er gået så langt som til at offentliggøre en video med en liste over ungarske politikere og journalister, der angiveligt skal være kommet med ”antiamerikanske” udtalelser. Det er ingen hemmelighed, at den ungarske opposition fik betydelig amerikansk støtte under valgkampen i april i år.

Share This