Tatra – Hans Ledwinkas genistreg

Tatra 570 blev introduceret i 1933 Foto- Dr. Killer

Tatra producerede en af de første biler i Europa. VW-boblen blev faktisk udtænkt af manden bag Tatra. I 1934 lancerede Tatra den første strømlinede serieproducerede bil. Og manden bag var den østrigske ingeniør Hans Ledwinka

Af Michael Skovgaard

Tjekkiet: Tatra er en af Europas ældste bilproducenter. Det oprindelige firma, som fremstillede hestevogne, blev grundlagt i 1850. Den første østeuropæiske bil kom i 1897 i form af modellen ”Präsident”, som var baseret på en Mercedes-Benz, som firmaet havde indkøbt. I 1900 kom den første Tatra designet af Hans Ledwinka, som kort efter forlod firmaet for at arbejde med udvikling af dampmaskiner. Egentlig bilproduktion i større omfang begyndte først i starten af 1920’erne, hvor Hans Ledwinka vendte tilbage til firmaet, som nu officielt hed ”Tatra”.

Tatra logo Foto: nemor2

Imidlertid blev det Tatra V570, som for alvor satte skub i udviklingen. Den forholdsvis lille bil med 4-cylindret boxermotor blev lanceret i 1933. På samme tid var Hitler og Ferdinand Porsche i gang med udkast til den senere VW-boble, som skulle være bilen for folket til Hitlers motorveje. Således benyttede Hitler Tatra-biler under sine mange besøg i Tjekkoslovakiet, hvorefter han udtalte: ”Tatra er den bil, jeg vil have til mine motorveje”. Det forlyder også, at Ferdinand Porsche og Hans Ledwinka jævnligt mødtes for at drøfte design og idéer. Fælles for begge var idéen om en forholdsvis let strømlinet bil med luftkølet hækmotor.

Set i lyset af konkurrencen fra VW besluttede Tatra at satse på det mere eksklusive marked, og det skete i form af Tatra 77, som var verdens første ægte aerodynamiske bil. Bilen blev udviklet af Ledwinka i en vindtunnel i samarbejde med den ungarske luftskibskonstruktør Paul Jaray. Grundidéen var en bil med et fladt frontparti for at mindske luftmodstand og et lavt tyngdepunkt. Derfor lagde man motoren bagi med baghjulstræk for at undgå en lang og tung drivline og kardantunnel. Motoren var en luftkølet V8 boxer på 2,97 liter, som ydede 60 hestekræfter. Dertil kom raffinementer som overliggende knastaksler, tørsumpsmøring, uafhængig affjedring og ikke mindst motor og transmission af magnesium – alt sammen for at spare vægt. Den strømlinede bil havde en cw-værdi på blot 0,212, hvilket var uhørt efter datidens standarder. Det medførte, at bilen trods den relativt beskedne motoreffekt var i stand til at skyde en topfart på 150 km/t.

Tatra77 fra 1937 Foto- Jiří Sedláček

Bilen blev præsenteret i Prag i 1934, hvor måbende journalister blev inviteret på prøveture på motorvejen til Karlovy Vary. 150 km/t var ikke hverdagskost på den tid. Samme år blev bilen præsenteret på den store internationale biludstilling i Paris, hvor Tatra igen måtte tilbyde prøveture til de mange journalister, som ganske enkelt ikke troede på, at den kunne køre så hurtigt. Til sammenligning var Hitlers ”tjenestebil” Mercedes Benz 770 blot i stand til at køre max. 160 km/t, skønt den havde en motor på knap 7 liter, og det var så som så med køreegenskaberne.

Tatra T77 og den senere videreudvikling T77A blev hurtigt tyske SS-officerers foretrukne køretøj. Bilen var hurtig og lydløs efter datidens normer, men hækmotoren og det store tyngdepunkt bagtil gjorde, at bilen var lumsk i sving, hvor den overstyrede voldsomt og væltede med for høj fart. Derfor blev Tatra snart udnævnt til ”Tjekkoslovakiets hemmelige våben”. Ifølge uofficielle kilder omkom flere SS-officerer i ulykker med Tatra-biler, end tilfældet var i egentlige kamphandlinger.

Tatra 77a Foto- Addvisor

Forbedringen kom i form af Ledwinkas egentlige mesterværk Tatra T87 fra 1936, som var blandt verdens hurtigste standardproducerede biler. En lidt kortere akselafstand og mere udbredt brug af magnesium bidrog til lavere vægt og forbedrede køreegenskaber. Desuden blev bilen udstyret med en stor ”halefinne”, som skulle forbedre retningsstabiliteten. Finnen fordelte således lufttrykket på begge sider af bilens bagende – et princip, som var taget fra flykonstruktioner. Med en pris på 25.000 schweizerfranc var bilen forbeholdt eliten, og velbevarede eksemplarer går for knap 1 mio. danske kroner på det internationale auktionsmarked.

Tatra fortsatte produktionen efter Tysklands invasion af Tjekkoslovakiet i 1938, men blev tvunget til at stoppe videreudviklingen Tatra T97 som følge af krigen. Tatra lagde faktisk sag an mod Tyskland og Porsche for tyveri af designet. Men sagen blev først genåbnet i 1965 længe efter 2. Verdenskrig, hvor Tatra blev tilkendt en erstatning på 1 million D-mark.

Tatra T87 Foto: hugovk

Mr. East følger op med endnu en artikel om Tatras spændende historie efter 2. Verdenskrig.

Share This