Russisk bilsalg ramt af nedgangstider

Lada var i 2014 den mest sælgende bilmærke i Rusland med en markedsandel 16,2 procent. Her er det Lada Vesta, Ladas nyeste model Foto: Milhouse35

Lada var i 2014 den mest sælgende bilmærke i Rusland med en markedsandel 16,2 procent. Her er det Lada Vesta, Ladas nyeste model Foto: Milhouse35

Rusland: Salget af nye biler i Rusland faldt i 2014 med 16 procent, og 2015 tegner til at blive et endnu værre år for de russiske bilforhandlere. Ifølge rådgivningsvirksomhed PricewaterhouseCoopers (PWC) vil salget af nye biler falde med 35 procent.Grunden til de dystre udsigter i Rusland er Rusland svage økonomi, som er blevet ramt af faldende oliepriser, de vestlige sanktioner mod landet og den faldende rubel, som påvirker russernes rådighedsbeløb, bilernes priser og mulighed for at få et banklån i negativ retning.

Prisen for europæiske bilmærker i perioden september 2014 og januar 2015 steget med 15-20 procent, amerikanske bilmærker med 45 til 56 procent og japanske bilmærker 20 til 24 procent.

Du kan se PWC`s rapport her. ota

Share This