Ad

Rusland og Melodi Grand Prix 2021

Manizja Sangin Foto: Slim282

Af Allan Have Larsen

Rusland: Ganske som i sport er der også i Melodi Grand Prix mange eksempler på, at ”alt er politisk,” selv om det modsatte oprindelig var intentionen. Ruslands bidrag til det europæiske Melodi Grand Prix i år har været genstand for mere debat i Rusland end tilfældet normalt er. 

8. marts i år (kvindernes internationale kampdag!) vandt den 29-årige sanger, Manizja Sangin, det nationale Melodi Grand Prix i Rusland med sangen ”Russian Woman”. Det er svært ikke at se symbolikken i, at på netop denne dag vandt en kvinde konkurrencen med en sang, der hedder ”Russian Woman”. 8. marts er en vigtig dag i Rusland. Imidlertid er det ikke en kampdag for kvinders rettigheder, men mere kvinden og de kvindelige dyder man fejrer denne dag. Manizjas sang er en hyldest til den russiske kvindes styrke og opfordring til ikke at lade sig kue af traditionelle forventninger om, at hun skal være smuk og få børn, inden hun fylder 30. Det i sig selv behøvede ikke at være bemærkelsesværdigt, men det er det foreløbigt endt med at være. 

Der er hovedsagelig to grunde til at Manizjas sang har vist sig at være kontroversiel. Den ene grund er, at hun er tadzjik og kom til Rusland som ganske lille i 1994, da familien flygtede fra borgerkrigen i Tadsjikistan. Den nationalistiske del af det politiske spektrum i Rusland synes ikke om, at en flygtning fra Centralasien skal repræsentere Rusland. Den anden grund er, at Manizja er en kendt fortaler for blandt andet kvinders rettigheder i Rusland, og det er de seneste år blevet lidt af et minefelt. For eksempel blev der i 2017 indført en lov i Rusland, der markant nedsatte strafferammen for udøvelse af vold i hjemmet. 

Valentina Matvienko, der er formand for det russiske parlaments overhus, Føderationsrådet, udtalte sidst i marts, at sangen er nonsens.  En international sammenslutning af ortodokse kvinder har i et åbent brev samlet underskrifter ind for at få sangen forbudt. I brevet hævder initiativtagerne, at sangen ydmyger russiske kvinder og opfordrer til had mod mænd, hvilket underminerer fundamentet for den traditionelle familie. Ligeledes fremgår det af brevet, at sangen opfordrer til had mellem Ruslands forskellige folkeslag. Af den grund mente de også, at sangen burde forbydes. Den russiske undersøgelseskomite undersøgte sagen og kom frem til, at der ikke er grund til at erklære sangen ulovlig. 

Sagen rejser interessante spørgsmål. Er det på en eller anden måde et bevidst forsøg på at give Rusland et progressivt image og dreje opmærksomheden væk fra så mange andre emner, som for eksempel sagen mod Aleksej Navalnyj og konflikten i Østukraine. Eller er Rusland vitterlig ikke så konservativ som vi ofte tror? Manizja fik 39,7 % af stemmerne i en SMS-afstemning, hvor man kun kunne stemme en gang, så der har altså også været folk, der ikke er blevet frastødt af sangen. Hvis man har hang til konspirationsteorier er det oplagt at tro, at der på en eller anden måde er blevet fusket med afstemningsresultatet for at sikre, at Rusland kunne præsentere sig fra en mere woke-venlig side i Rotterdam. Det er imidlertid også muligt, at der også er en stærk strømning i det russiske samfund, som ikke synes om Kremls nykonservatisme.