New York Times forarget over tjekkisk MeToo reklame

Bernards reklame Foto: Bernard

Tjekkiet/USA: Det tjekkiske bryggeri Bernards kontroversielle MeToo reklame skaber knap et halvt år efter den er blevet offentliggjort af bryggeriet opmærksomhed i USA. Den velrenomerede amerikanske avis New York Times mener, at Bernard gør nar af MeToo kampagnen.

Reklamen med billedet af heksen Baba Yaga fra russiske eventyr, forsynet med påskriften “Verden er blevet skør, hold dig til…..Bernard øl”  bliver af New York Times betegnet som nedgørende overfor ofrene af seksuel udnyttelse. Avisen henviser ligeledes til diskussionen som offentliggørelsen af reklamen skabte på sociale medier, hvor den både er blevet kritiseret og forsvaret.

Bryggeriets ejer Stanislav Bernard mener, at MeToo kampagnen grænser til hysteri og ser især et problem ved den: at den ignorerer “uskyldig indtil andet er bevist” reglen. Det minder ham alt for meget om tiden under kommunisterne, siger han. 

“Hvis vi fortsætter på denne måde risikerer vi, at fyre bliver bange for at invitere kvinder på en kop kaffe eller sige, at hun ser dejlig ud, siger Stanislav Bernard. ota

Share This