Modvind skaber kunst i særklasse

Parajan

Sergej Parajanov: Selvportræt Foto: Ota Tiefenböck

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den armenske filminstruktør og kunstner Sergej Parajanov har været forfulgt hovedparten af sit liv, men formåede alligevel at skabe kunst i særklasse.

Af Ota Tiefenböck

Parajan1

Sergej Parajanov museum i Jerevan Foto: Ota Tiefenböck

Armenien: Da Sergej Parajanov i 1973, i tiden under Sovjetunionen, blev arresteret og sendt til en arbejdslejr i Sibirien protesterede prominente kunstnere som Luis Bunuel, Jean-Luc Godard, Francois Truffaut og Frederik Fellini imod hans arrestation og fængselstraf. Den russiske filminstruktør Andrej Tarkovski forsøgte ligeledes at få Sergej Parajanov løsladt og skrev et brev til det sovjetiske kommunistparti. Han fremhævede blandt andet Parajanovs film Shadows of Forgotten Ancestors, som Parajanov nåede at lave i løbet af sin korte karriere som filminstruktør, og som bragte ham international anerkendelse. Andreaj Tarkovski understregede over for de sovjetiske myndigheder filmenes betydning for filmkunsten i både Sovjetunionen og hele verden og på den måde forsøgte at formilde de sovjetiske myndigheder.

Parajan2

Sergej Parajanov museum Jerevan Foto: Ota Tiefenböck

Hverken Tarkovskis eller de andres kunstneres bestræbelser hjalp. Parajanov blev idømt fem års fængsel, for en påstået promovering af homoseksualitet og pornografi, og blev sendt til Sibirien. Hvorfor Tarkovski har sat sin egen karriere på spil, og hvorfor de andre prominente navne fra filmverdenen engagerede så meget i en forholdsvis ukendt filminstruktør og kunstner fra Sovjetunionen, forstår man for alvor, når man ser nogle af Sergej Parajanovs film. Parajanovs første større film, Shadows of Forgotten Ancestors, optaget i 1964, som skaffede ham anerkendelse blandt filmfolk hjemme i Sovjetunionen og i udlandet er et sandt mesterværk. Filmen, som var hans niende film, men den første større film, var samtidig et opgør med den socialrealisme, der kendtegnede sovjetisk filmproduktion på daværende tidspunkt. Filmen regnes som Sergej Parajanovs hovedværk, men på trods af, at den fik flere internationale priser, blev den næsten ikke vist i Sovjetunionen, og de sovjetiske myndigheders boykot af filmen, var også et startskud for de problemer Parajanov med jævne mellemrum blev udsat for fra styrets side.

 

Collager og tegninger

Parajanovs film er dog langtfra det eneste, der i dag dokumenterer kunstnerens storhed. Det bliver man bevidst om, når man besøger Sergej Parajanov Museum i den armenske hovedstad Jerevan. Det forholdsvis lille museum råder nemlig over et stort og bredt udvalg af spændende kunstværker og genstande, som viser Parajanovs genialitet som kunstner, og tegner et billede af ham som et menneske.

Parajan3

Sergej Parajanov museum i Jerevan Foto: Ota Tiefenböck

Og paradoksalt nok er det blandt andet netop de sovjetiske myndigheders hårde behandling af Parajanov, der er skyld, at museet i dag kan bryste sig af med et stort antal kunstværker produceret af Prajanov. Parajanov var nemlig i mange år helt afskåret fra at lave film og brugte derfor en stor del af sin tid på at fremstille diverse collager, tegne billeder, producere forskellige installationer eller designe hatte. Det er netop disse udstillingsgenstande, ifølge museets egne oplysninger 1400 stykker, som dokumenterer Parajanovs storhed som kunstner.

Udover de mange kunstværker viser museet naturligvis også kortere klip fra Parajanovs film samt mange af kunstnerens personlige genstande. Heriblandt ting fra hans tidligere hjem, eksempelvis hans barndomshjem i Tbilisi, hvor han blev født  i en armensk familie i 1924. Sergej Parajanov er uden tvivl et af Armeniens absolut bedste museer.

Share This