Ad

USA kritiserer Polen i sagen TVN24 sagen – på den kendte Trump-manér: ”America first”

Donald Trump. Foto: Gage Skidmore / Wikimedia Commons

Af Søren Riishøj, lektor ved Statskundskab, SDU

Ganske som Viktor Orbán i Ungarn har regeringen i Polen ikke hilst valget af Donald Trump som præsident uvelkommen. Orbán støttede åbent Trump under valgkampen, mens Polens nye ministerpræsident Mateusz Morawiecki vakte en del opsigt, da han betegnede valget mellem Clinton og Trump som et ”valg mellem pest og kolera”.

Demokraterne i USA havde før præsidentvalget i 2016 været skarpt kritiseret Polen og Ungarn, når det gælder demokratiet og deres modstand mod EU og, for Ungarn, det ret positive og pragmatiske forhold til Putin og Rusland.

Trump er ikke ”korsfarer”, når det gælder menneskerettighederne, og det skabte store forventninger i Budapest og Warszawa. Sandt er, at Trump  på sin rejse til Polen i efteråret, ikke fremførte kritik af forholdene i landet, fx på retsområdet.

Vigtigst i den forbindelse var at få solgt våben, få Polen til at ofre mere på militæret og købe gas fra USA, derfor den skarpe kritik fra amerikansk side af Northstream II gasledningen. For nylig skete så det forunderlige og måske overraskende, at USA kritiserede det polske medietilsyn, Rådet for Radiofoni og Televisions afgørelse at tildele stationen TVN24 en bøde på 1.48 mio. zloty (ca. 2 mio. danske kroner).

Begrundelsen var, at stationen i december 2016 havde dækket de dramatiske begivenheder i det polske parlament på en måde, som kunne ”true landets sikkerhed”. Da den polske regering greb ind over for de statslige medier og fyrede et stort antal chefer og journalister, forholdt Trump og Washington sig stort set tavst.

At den amerikanske regering reagerer denne gang over for den polske regering skyldes iflg. polske medier ene og alene, at TBN24 hører til den amerikanske koncern Scripps Networks, som i begyndelsen af 2018 vil være endeligt overtaget af den også amerikanske koncern Discovery. Kort sagt ”America first”.