Ad

Tysklands forsvar i knæ

Illustrationsfoto: Tim Rademacher

Af Lasse Sørensen

Tyskland: Onsdag den 28. januar 2020 fremlagde forbundsdagens militære ombudsmand, Hans-Peter Bartels, sin rapport om det tyske militærs tilstand for forbundsdagspræsident Wolfgang Schäuble, og det var særdeles nedslående læsning. De tre værn er samlet set underbemandet med godt og vel 21.000 mand, officerer såvel som mandskab, og det mærkes på alle niveauer. Til trods for at tilgangen til forsvaret steg en anelse fra 52.200 i 2018 til 53.100 i 2019, så var det det næstdårligste resultat siden man suspenderede den almindelige værnepligt i december 2010, og det var langt fra nok understreger Bartels.

Mandskabsmanglen rækker ind i alle grene af forsvaret, men særligt grelt står det til i flåden samt at holde fly og helikoptere i luften. Ikke alene mangler man helikopterpiloter, men også mangel på ground crews holder dem på jorden. Status er, ifølge Jyllandsposten, at kun henved en fjerdedel af de aldrende Tornado-kampfly er air-worthy, og at det står endnu værre til for hærens helikopterflåde hvor kun en brøkdel stadig kan flyve. 

Også kamptropperne hænger i med det yderste af neglene, ikke alene mangles der materiel, man har også problemer med nynazister, at soldater af uransagelige årsager bliver hjemsendt for tidligt, racisme, og sidst men ikke mindst, er der også sket en stigning i antallet af sexuelle overgreb.

Tysklands tre værn er på i alt 260.000 uniformerede og civilansatte, forsvarsbudgettet er på 45 mia. euro og stiger år for år. Det afspejles dog ikke tydeligt i hæren og Bartels mener pengene forsvinder i udbud, kommisioner og i en jagt på design. Han mener man hellere skulle lade sig inspirere af IKEA-modellen som er vælg, betal og tag med hjem. Det uanset om det drejer sig om rygsække, missilsystemer eller lette helikoptere.

”Det må aldrig blive en normaltilstand, at pansergrenaderer ikke har pansrede mandskabsvogne til deres rådighed når de er på øvelse, men i stedet må hoppe ud og ind af VW-varebiler. I sidste ende skal de mestre køretøjer de skal indsættes i og i sidste ende kan det blive et spørgsmål om liv eller død” citat Hans-Peter Bartels.