Tysk medienetværk kræver multikulturel vejrudsigt
Af Michael Skovgaard
Tyskland: „Die neuen Medienmacher“ kræver en ændring af den hidtidige praksis med at give vejrfænomer og storme klassiske europæiske navne. Man har tænkt sig at kapre vejrudsigterne og give vejrfænomer navne som „Ahmet“, „Chana“, „Khue“ og „Romani“ for at sikre en mangfoldig og multikulturel vejrdækning i indvandrerlandet Tyskland – det skriver „Die Welt“.
Det journalistiske netværk „Die Neuen Medienmacher“, som står bag den nye vejrkampagne, blev dannet i 2008, og formanden Ferda Ataman kræver sammen med partnere i Østrig og Schweiz, at mangfoldighed bliver den nye norm i enhver form for journalistik og mediedækning, og at der ikke udelukkende optræder hvide mennesker i tv-progammer.
Netværket finansieres af flere ministerier i Tyskland og modtog i alt 1,4 mio. euro i 2020 (ca. 10 mio. kroner) til diverse aktiviteter . Pengene kommer fra Merkels eget ministerium, familieministeriet og indenrigsministeriet.