Ad

Tjekkisk tog forud for sin tid

Slovenska Strela i Koprivnice Foto: Ota Tiefenböck

Tjekkiet: I 1936 udviklede den tjekkiske bilproducent Tatra et motortog ved navnet Slovenska strela (Det slovakiske lyn). Motortoget kunne køre 130 kilometer/time og tilbagelagde afstanden mellem Prag og Bratislava på lidt over fire timer.

Projektet blev ledet af Tatras chefudvikler Hans Ledwinka og var i sin tid ganske enestående. Toget, som blev fremstillet i to eksemplarer, blev indsat på ruten mellem Prag og Bratislava den 13. juli 1936 og havde 72 siddepladser samt et mindre forfriskningssted.

I løbet af krigen blev toget taget ud af drift på grund af mangel på brændstof. Efter krigen blevt det brugt til tranport af repræsentanterne for den tjekkiske regering, heriblandt til Nürnberg processen, og senere på ruten Prag til Karlsbad.

Efter 1948 og kommunisternes magtovertagelse i Tjekkoslovakiet blev Slovenska Strela helt taget ud af drift. Toget var alt for luksuriøst i stil for de kommunistiske magthavere. Det ene af de to fremstillede motortog blev aldrig brugt igen og udbrændte i 1960`erne stående på et sidespor på et værksted.

Det andet tog blev transporteret til Tatra Museet i Koprivnice, hvor det har stået udenfor museet siden slutningen af 1960`erne. Lørdag blev Slovenska Strela transporteret til et værksted, hvor toget skal gennemrenoveres for 40 millioner tjekkiske kroner (knap 12 millioner kroner). ota