Ad

Tjekke om offentlig transport i København: Dyr, indviklet og beregnende

Danmark/Tjekkiet: En tjekke giver i et læserbrev i den tjekkiske finansmagasin Finansmag udtryk for sin forundring over den kollektive transport i København. Læserberevet har overskriften: Fem grunde, hvorfor jeg i København sætter pris på Prags kollektive transport, bliver indledt med følgende ord:

Transportsystemet i Danmarks hovedstad er ikke blot dyr, men også indviklet og baseret på at franare så mange penge fra de rejsende som over hovedet muligt. Mens man i Prag kan nøjes med en billet til 32 tjekkiske kroner (ca. 9 kroner), har man i København et system af 95 zoner.

Skribenten giver udtryk for, at man i Tjekkiet taler om, hvor velfungerende de skandinavske lande er, men understreger, at hvis Tjekkiet skal lade sig inspirere af Danmark, må det for guds skyld ikke være i den offentlige transport.

Skribenten opstiller fem forskellige punkter, hvor han finder Københavns offentlige transport indviklet. Heriblandt et svært system med mange forskellige zoner, som man som besøgende ofte har svært ved at overskue. Han peger på, at mens man i Prag kan nøjes med en billet til 9 danske kroner for at komme fra Prags centrum til byen Cernosice i udkanten af Prag, skal man tælle zoner og komme af med et langt langt større beløb hvis man for eksempel skal fra København til Ballerup.

Man skal desuden tage stilling til et system med ”forvirrende billetter og mærkelige kort”, hvis funktion ikke bliver tilstrækkeligt belyst på engelsk.

En sporvogn i Prag Foto: Ota Tiefenböck

Han kalder den offentlige transport i København for ”ekstrem dyr” og peger på mangel på forbindelser. Han skriver endvidere, at når den offentlige transport i København er så ekstrem dyr, så skulle man da forvente, at den fungerer upåklageligt. Det gør den ikke, mener skribenten, som peger på mangel af forbindelser, overfyldte busser og lange intervaller mellem transportmidlerne.

”Prags luksus at kunne vælge mellem metro, sporvogn og nogle gange bus, det er science-fiction i København, skriver han og tilføjer:

”Jeg forstår godt at folk fortrækker at cykle.”

Det eneste positive efter at have stiftet bekendskab med Københavns offentlige transport er ifølge skribenten, at han nu er blevet klar over, hvor fantastisk offentlig transport man har i Prag. Det vil han derfor nu sætte meget mere pris på, at han har gjort tidligere. ota

Zonerne i Prag og omegnen Foto: MHD Praha

Kommentarer