Tesco i Polen bliver til Netto, Salling Group opkøber Tesco

Illustrationsfoto: Wojkowiczanin

Polen/Danmark: Med de polske konkurrencemyndigheders endelige godkendelse af Salling Groups køb af Tesco Polen har parterne onsdag afsluttet handelen. Med opkøbet fordobler Netto sin forretning i Polen. Arbejdet med at omdanne de 300 opkøbte butikker går nu i gang, skriver Salling Group i en pressemeddelelse.


Siden Salling Group i juni 2020 nåede til enighed med den britiske detailkoncern Tesco om at købe Tescos polske aktiviteter, har parterne afventet den endelige godkendelse fra de polske myndigheder. Denne godkendelse er nu udstedt, ligesom partnerne har udvekslet nøgler til butikkerne. Dermed overtager Salling Group de 300 butikker og to distributionscentre, som aftalen omfatter.

– Jeg er særdeles tilfreds med, at opkøbet nu er en realitet, idet vi konsoliderer Nettos tilstedeværelse i et voksende marked og leverer på vores koncernstrategi. Med overtagelsen af Tesco Polen fordobler vi vores forretning i Polen og bliver en betydelig aktør på et af Europas største markeder, siger Per Bank, administrerende direktør i Salling Group.

Polen udgør allerede i dag Salling Groups største vækstmarked, og med opkøbet indfrier koncernen en strategisk vigtig ambition om ekspansion i Polen, der er en hjørnesten i Salling Groups samlede strategi. Med overtagelsen når Netto op på over 700 butikker i Polen.

– Vi har set frem til færdiggørelsen af handlen, og vi kan nu begynde det planlagte arbejde med at konvertere seks butikker om ugen, siger direktør for Netto Michael Løve.

Salling Group planlægger at investere halvanden milliard kroner i at konvertere Tesco-butikkerne til moderne Netto-butikker med attraktive indkøbsoplevelser.

Netto Polen åbnede i 1995 sin første butik i Szczecin og har i dag godt 5000 medarbejdere. Sammenlagt beskæftiger Salling Group inden opkøbet mere end 53.000 medarbejdere i Tyskland, Danmark og Polen og driver over 1.400 butikker, som dækker blandt andet discountbutikker, supermarkeder, hypermarkeder og stormagasiner samt en stærk online-forretning i Danmark. Opkøbet af de 300 Tesco-butikker i Polen har ifølge Salling Group kostet 1,5 milliarder kroner. ota

Share This