Polens aftryk på den europæiske musikhistorie

Urszula Dudziak og Michal Urbaniak i 1974 i USA Foto: Norbert Nelte Flipper

Polen: Komponisten og pianist Krzysztof Komeda, sanger Urszula Dudziak og digter og sangskriver, Agnieszka Osiecka er store navne i polsk musik, som alle har opnået en stor international anerkendelse og har påvirket musikkens udvikling.

Krysztof Komeda blandt andet ved at komponere musikken til landsmanden, Roman Polanskis`s film, Rosemary`s Baby og for at være en af Europas mest betydningsfulde jazzmusikere. Det er formentlig ikke helt tilfældigt, at den danske filminstruktør Jørgen Leth i sin film “Jeg er levende” om digteren Søren Ulrik Thomsen netop valgte Komedas musik til tegne Søren Ulrik Thomsen poetiske væsen.

Urszula Dudziak har været solist i Komedas orkester fra 1958. Senere begyndte hun et samarbejde med sin tidligere mand, den polske violinist, Michal Urbaniak. Dudziak og Urbaniak flyttede i 1973 til USA, hvor de bl.a. indledte samarbejde med Herbie Hanckock, Bobby McFerrin, Gil Evans. Urszula Dudziak blev af Los Angeles Times udråbt til årets sangerinde i 1979.

Urszula Dudziak er især kendt for sin sang Papaya, som ikke blot revolutionerede solo sang men også var et kæmpe hit i 70`erne i USA, Asien og Latinamerika. Urszula Dudziak eksperimenterede med scat og elektroniske ændringer af stemmen.

Agnieszka Osiecka regnes for at være et ikon i polsk kultur på grund af sine digte og tekster til mere end 2000 polske sange . ota

https://youtu.be/aLVMS4qikO4
Urzsula Dudziak synger musik komponeret af Komeda med Osieckas tekst
Papaya
Dudziak med Bobby McFerrin

Denne artikel har til formål er at belyse den store betydning musikere og komponister fra Øst og Centraleuropa har haft for musikhistorien. Artiklen er den første af en kommende serie og er dels blevet inspireret af et indslag på Facebook, hvor en skribent brugte udtrykket “vesteuropæisk musik” om musikhistorien i Europa. Vi deler fortsat Europa til Øst og Vest på baggrund af politiske magtforhold for mere end 30 år siden, i musikkens verden giver det dog ingen mening.

Share This