Orbáns ”mediekrig” inspirerer i Polen

Illustrationsfoto: Nepszabadsag

Illustrationsfoto: Nepszabadsag

Af Søren Riishøj, lektor ved Statskundskab, SDU

Søren Riishøj_2Ungarn: Lukningen af den regeringsuafhængige avis ”Népszabadság” har endnu engang sat fokus på forholdene for medierne i Ungarn. Og for den sags skyld også i andre lande i Europa, ikke mindst Polen. Det er ikke første gang.

Det skete også, da den regeringskritiske radio ”Klub Radio” for et par år siden ikke fik forlænget sin sendelicens. Orbán har også forsøgt at blokere ”Open Society”, finansieret af George Soros”, og dennes medieinitiativer og også andre udenlandske aktørers aktivitet i Ungarn, fx norske fonde.

Adam Michnik’s regeringskritiske avis ”Gazeta Wyborcza” dækker af gode grunde lukningen af ”Népszabadság” særdeles grundigt, for denne regeringskritiske avis er en torn i øjet på Jaroslaw Kaczynski og Lov og Retfærdighedspartiet.

Wojciech Maziarski skriver, at Jaroslaw Kaczynski på et lukket møde i sit parti skal have sagt, at ”inden regeringsperioden er udløbet har vi størstedelen af medierne på vores side”.

Orbán begyndte opbygningen af sit eget medieimperium tilbage i 2002 i tillid til, at mange journalister ville stå på hans side. Mission blev overladt til rigmanden Lajos Simicz, der som gengæld fik store bygge- og anlægsordrer fra regeringen til sit firma ”Kozgep”, iflg. Michal Kokot (i ”Gazeta Wyborcza” 10.10.16) 144 mia. forint (ca. 3 mia. danske kroner) i 2013.

I løbet af årene fik han opbygget en række Fidesz-venlige medier, fx ”Hir TV”, dagbladet ”Magyar Nemzet” samt radiostationen ”Mahir, Publimont”.

I 2015 ophørte samarbejdet mellem Simicz og Orbán. I stedet trådte andre til, fx blev ”Magyar Idök” oprettet med støtte fra János Sánta, monopolist på salg af cigaretter i Ungarn. Andy Vajna, tidligere filmproducent, fik som opgave at oprette en ny TV-kanal og købte aktiemajoriteten i ”TV2”, og Arpad Habony udgiver gratisavisen ”Lokal” og kører portalen ”888”.

De regeringstilknyttede aviser fik en særdeles god finansiel indsprøjtning takket være regeringens annoncer mv. i perioden om til folkeafstemningen den 2. oktober om EU-flygtningekvoter, iflg. instituttet for monitorering af medier Mertek svarende til 7 pct. af hele reklamemarkedet i 2015.

Om Jaroslaw Kaczynski og Lov og Retfærdighedspartiet kan gennemføre Orbán’s strategi i Polen, kan kun tiden vise. I hvert fald skeles der til erfaringerne fra Orbán’s Ungarn.

Share This