Ad

Nedtur for den polske bilproduktion


Jaguar Land Rover bliver fremstillet i Slovakiet Foto: Wikimedia

Af Søren Riishøj, lektor ved Statskundskab, SDU

Polen: Over de sidste to år er bilproduktionen i Polen faldet markant, fra 555.000 i 2016 ned til 424.000 i 2018. Ved sin tiltræden for et år siden sagde ministerpræsident Mateusz Morawiecki, at Polen skulle være et nøgleland for bilproduktion, men den forudsigelse har slet ikke holdt stik.

De andre Visegrad-lande oplever slet ikke problemet, tværtimod. I den slovakiske by Nitra åbnede ”Jaguar Land Rover” således i oktober måned 2018 sin første fabrik uden for Storbritannien. Polen kæmpede for at få virksomheden, men tabte slaget.

Slovakiet vandt også kampen med Polen om oprettelse af nye Peugeot og Kia fabrikker. Slovakiet, med ca. 5 mio. indbyggere over for Polens 38 mio., producerer nu over 1 mio. biler om året, mere end det dobbelt af nivauet i Polen.

I 2018 blev Polen også overhalet af Ungarn, når det gælder produktion af biler, meget takket være tyske investeringer. Bilproduktionen er også gået frem i Tjekkiet, fra samlebåndene kørte sidste år 1.345 mio. biler, en vækst på 3 pct. i forhold til året før.

Bilproduktion i Polen går mest til eksport, derfor betyder produktionsfaldet ubalance i udenrigshandelen. I de første 10 måneder af 2018 var der en betragtelig negativ balance, målt efter eksport og import af personbiler –  på hele 2.43 mia. euro.  Faldet betyder, at der skal importeres flere biler, for salget af nye biler steg markant i 2018, op til 532.000.