Ad

Mediebilledet i Polen op til valget i efteråret

Jeg læser ikke Gazeta Wyborcza, står der skrevet Foto: Artur Andrzej

Af Søren Riishøj, lektor ved Statskundskab, SDU

Polen: Der har været fokus på de polske medier, også internationalt, og interessen er ikke blevet mindre op til parlamentsvalget. ”Visegrad Insight” giver i en analyse et fint overblik.

Konklusionen er, at de statsejede medier er kontrolleret af regeringen, mens de private er delt midt over med dem der støtter regeringen, dvs. Lov og Retfærdighedspartiet, over for dem der støtter oppositionen.

Op til Europaparlamentsvalget var det meste af oppositionen samlet i Europæisk Koalition, en sammenslutning af liberale og socialistiske partier. Om oppositionen kan optræde samlet ved parlamentsvalget i oktober er usikkert.

Partier uden for de to blokke, kaldt ”fringe parties” (fx det stærkt konservative ”Konventet”) må mest støtte sig til de sociale medier. Iflg. instituttet IBRIS er TV stadig det mest foretrukne middel til at få informationer, 83 pct. mener at TV er den vigtigste informationskilde. Herefter følger forskellige online-publikationer.

De benyttes aktivt af 59 pct., radio aflyttes af 48 pct., mens kun 35 pct. ofte læser den skrevne presse.  26 pct. får nyheder fra facebook, 21 pct. fra andre sociale medier så som Instagram og Snapchat. Der er ikke overraskende store forskelle mellem aldersgrupperne.

I aldersgruppen 18-29 år er 69 pct. online, Facebook bruges af 58 pct., kun 16 pct. læser den skrevne presse. Den tendens kender vi i andre lande, i højeste grad også i Danmark. TVP er statsejet, TVN ejes af Discovery Channel. De to kanaler har forskelligt publikum. TVN hælder mest til oppositionen. Den tidligere ejer af kanalen (Sekielski) stod bag den meget omtalte dokumentar om pædofili inden for den katolske kirke. Kanalen er også Robert Biedron, lederen af partiet ”Forår” (”Wiosna”), venlig stemt.

TVP derimod bakker op om regeringen og ses mest i de mindre byer og i landdistrikterne, det samme gælder polsk radio og den private katolske sender ”Radio Maryia”.

Tager vi den skrevne presse er ”Gazeta Wyborcza” og ugeskrifterne ”Neewsweek” og ”Polityka” i opposition til regeringen, ”Do Rzeczy” og ”Siecy” og ”Gazeta Polska” derimod er nationalkonservative og mere venligt stemt over for regeringen.

”Rzeczpospolita” er politisk neutralt, hælder måske mest over mod regeringen, siges det. Blandt de sociale medier finder vi ”Wirtualna polska” og ”onnet”, sidstnævnte ejes af den tyske mediemand Axel Springer og derfor beskyldes af nogle for at pleje tyske interesser og støtte oppositionen.

En væsentlig faktor er annonceindtægterne og statsstøtten. TVP får det der svarer til 250 mio. euro i statsstøtte (ca. 1 mia. zl.), også den private katolske sender ”Radio Mariya” får betydelig statsstøtte. Tilsynsmyndigheden er ”National Broadcasting Board”, der sammensættes af regeringen.