Ad

Lukasjenko mødes med Putin. Hvad er Lukasjenko’s planer for 2021? Mr.East giver svaret

Hvideruslands præsident Alexander Lukasjenko Foto: Serge Serebro

Af Søren Riishøj, lektor ved Statskundskab, SDU

Hviderusland: Den hviderussiske præsident Alexander Lukasjenko er i dag på besøg i Sotji i Rusland, hvor han mødes med den russiske præsident Vladimir Putin.

 “Det er planlagt, at lederne i de to lande vil diskutere detaljeret en lang række spørgsmål relateret til udviklingen af hviderussisk-russiske forbindelser, fælles reaktion på nye udfordringer, herunder på det militære sikkerhedsområde, og interaktion i integrationsorganisationer,” skriver TASS om formålet med besøget. 

Derudover vil Lukashenko og Putin angiveligt udveksle synspunkter “om spørgsmål på den internationale dagsorden.”

6 måneder efter det manipulerede præsidentvalg er vi blevet i det mindste noget klogere på, hvad Lukasjenko dybest set stræber efter, skriver Artyom Shraibman i en interessant analyse for ”Carnegie Endowment” (16.2.2021).

Det er ikke nok at undertrykke oppositionen. Tidshorisonten er begyndelsen af 2022, hvor Lukasjenko planlægger at afholde folkeafstemningen om en ny forfatning. Det forudsætter, at forholdene i Hviderusland er bragt under kontrol, at Hviderusland har en ”stærk stat”, som Lukasjenko formulerer det. Lukasjenko har præsenteret sine vagt udformede planer for den 2.500 store al-hviderussiske folkeforsamling, som boykottes af oppositionen. Lukasjenko foreslår noget mindre magt til præsidenten, dvs. hans efterfølger, og uddelegering af mere magt til andre institutioner. Den al-hviderussiske folkeforsamling og dens beføjelser skal indskrives i den ny forfatning. Den skal sikre stabilitet, også i forbindelse med Lukasjenko’s afgang. På det tidspunkt skal der være ro i landet, og garantier for Lukasjenko og hans støtter skal gives i skriftlig form, frem for alt for ansatte i sikkerhedstjenesten, der beskytter ham. 

At Lukasjenko åbner mere op for sine planer for fremtiden skyldes, at han lige nu føler sig ret sikker. Oppositionen er blevet holdt i skak med brug af hårde metoder. De farligste er bag tremmer eller i udlandet. Han føler, at der ikke er brug for at give indrømmelser af betydning. At løsne grebet her og nu kan give oppositionen flere kræfter og føre til endnu flere vestlige sanktioner. Han har ikke sagt, hvornår der skal udskrives nyvalg til parlamentet efter vedtagelsen af den nye forfatning.

At han agter helt at forlade politik efter sin fratræden er ikke sikkert. At han skulle få opbakning fra et flertal af den hviderussiske befolkning til at fortsætte på en ny post forekommer usandsynligt. At oppositionen genvinder samme styrke som lige efter præsidentvalget er svært at se for sig lige nu.  En ”Kazakhstan-model”, at han vil være i stand til at ”oversee” udviklingen i landet, er en mulighed, men kun en blandt flere andre.

Vigtigt er Ruslands linje. Moskva har flere gange understreget betydningen af en ny hviderussisk forfatning. Men Rusland ønsker ikke Lukasjenko i en stærk position. Stensikkert er, at Lukasjenko vil bede Rusland om flere penge, der er talt om et lån på omkring 3 mia. dollar, skal vi tro oplysninger i ”Kommersant”. Hertil kommer krav om lavere priser på olie- og gas.

Om Lukasjenko vil give Rusland flere indrømmelser når det gælder planer for yderligere integration de to lande imellem er ikke sikkert. Det har han tidligere afvist. Udtalelserne om ”nært venskab” forekommer rent retoriske og taktiske, og ikke meget tyder på at der ændres ved det. Måske vi bliver klogere efter mødet mellem Putin og Lukasjenko’s i Sotji her i februar.