Anna Maria Jopek. En koncert i Gdańsk. Og mere.

189057_364168623676042_472653362_n

Det var en onsdag aften i Filharmonien. I Gdańsk. Forventsfulde havde vi indtaget vores pladser. Parate til halvanden time i selskab med Anna Maria Jopek og tre cubanske musikere fra jazzens højere luftlag. Tid til at slukke mobilerne. Give sig hen til et kammermusikalsk univers med indtrængende og sårbare fortolkninger af poetiske perler fra den polske sangskat mellem de to verdenskrige.

Af Kim Halling Mortensen

Kim

I 1997 var der måske knap så mange, der kunne forudse, at sangerinden, der fremførte Polens bidrag til det internationale melodi grand prix, skulle udvikle sig til en af verdens mest alsidige vise – og jazz-sangerinder. Men som årene er gået har Anna Maria Jopek udgivet det ene uimodståelige album efter det andet. Ledsaget af fremragende musikere fra nær og fjern. Pat Metheny, Leszek Możdżer, Tomasz Stańko, Gonzalo Rubalcaba, Makoto Ozone, Branford Marsalis, Minu Cinelu, Richard Bona. For nu blot at nævne nogle få.

Anna Maria Jopeks skiver er en uendelig rejse udi denne verdens musikalske hjørner. Inspirationerne har hidtil ført lytterne dybt ind i traditioner fra Japan, Portugal, Cuba, Polen, USA og det østeuropæiske jødiske univers. Jazz, viser, folklore, jazz-rock fusion. Altid med poetiske tekster fra alle tider. Fremført med en sangstemme, der rummer mange facetter.

Skal man partout fremhæve et af de utallige musikalske udspil, så er koncertoptagelserne fra 2003 – udgivet på dvd’en Farat – måske det sted man bedst får indtryk af Jopeks musikalske verden. En tour-de-force udi alt hvad et musikalsk hjerte måtte begære. Her er simpelthen alt fra sindsoprivende soli på guitar, sax og piano til stille intense akustiske passager. Stærkt anbefalelsesværdigt for enhver musikelsker med behov for at rusket både krop og sind.

anna-maria-jopek-farat-dvd

Koncerten i Gdańsk nærmer sig de sidste sprøde toner og strofer. Anna Maria Jopek har sammen med sine tre cubanere tryllebundet en udsolgt sal med alle sangene fra sit seneste album, ‘Minione’. Et diskret mesterværk med tekster, der får tårer til at trille. Og der landede flere på kinderne under selve koncerten, hvor der tilligemed frigjordes plads til musikernes leg og improvisationer. Tilsat Anna Marias sjældent indfølte sangfortolkninger af længsler og håb i kærlighedens uendelige konfrontation med en kapriciøs verden.

Deres udsendte havde den efterfølgende morgen den udsøgte glæde personligt at kunne takke Anna Maria Jopek i et stille øjeblik ved buffeten på Hotel Królewski. Uden selfie – men med gensidige varme smil.

Anna Maria Jopeks igangværende turné i Polen slutter d. 8. april i Katowice. Se billedet for de øvrige koncerter.

Anna Maria Jopek – sang

Gonzalo Rubalcaba – piano

Ernesto Simpson – bas

Armando Gola – slagtøj

Følgende klip fra YouTube giver blot et lillebitte indblik i Anna Maria Jopeks musik. Lyt videre via officielle streamingtjenester. Køb i din foretrukne butik. Yderligere oplysninger på engelsk og polsk findes på Jopeks udmærket hjemmeside – http://www.annamariajopek.pl/pl/index.html